el Día de los Muertos – Day of the Dead

In Spanish classes this week we have turned our focus on Mexico and one of their most important holidays called – Day of the Dead.  Although this is celebrated on October 31, November 1st and 2nd and coincides with Halloween, this is NOT a holiday about scaring young children.  This fiesta is all about honoring family ancestors.  Families visit the cemeteries, have fiestas, build offerings on altars and tell many stories about their loved ones.  Skulls/skeletons are an important part of these celebrations.  They represent death and help to introduce this conept to children.  Las claaveras always have a mocking grin in order to show the ironical nature of the calavera – they believe it is the living that struggle to stay alive and keep up with the hectic ways of life.

el altar de información en clase

Our brief study about this holiday included: (1) reading a book called The Spirit of Tío Fernando – a story that follows a young boy in his preparations to honor his uncle’s spirit back to Mexico on November 2nd; (2) coloring our own calaveras and (3) singing the song Chumba la Cachumba – a song about dancing skeletons in the cemetery that reinforces how we tell time in Spanish.  We invite you to check out the various new books in our school library that explore this interesting Mexican holiday!

En la clase de español esta semana se concentran en México y una de sus fiestas tan importantes llamada – el Día de los Muertos.  Aunque se celebra esta fiesta el 31 de octubre, el primero y 2 de noviembre, esto NO es una fiesta que se pone el miedo a los niños.  Esta fiesta enfocuen en honrar a los antepasados familiares.  Las familias visitan a los cementarios, tienen fiestas, se construyen las ofrendas en los altars y se cuentan muchas historias sobre los espíritus enamorados.  Las calaveras/esquelitos son una parte muy importante de estas celebraciones.  Ellas representan la muerte y ayudan a introducirles este concepto a los niños.  Siempre las calaveras tienen una sonrisa de burlón para que mostrar la manera irónica de la calavera – ellas creen que sean los vividos a quienes contiendan a vivir y existir en las maneras difíciles de la vida.

Nuestro breve estudio de esta fiesta incluye:  (1) leer el libro El espíritu de tío Fernando – un cuento que sigue a un niño durante sus preparaciones para honrar la regresa del espíritu de su tío a México el 2 de noviembre; (2) colorear las calaveras y (3) cantar la canción, Chumba la Cachumba – una canción de los esquelitos que bailan en el cementario y que se refuerza cómo se dice la hora en español.  Les invitamos a chequear los varios nuevos libros en nuestra biblioteca escolar que exploran esta fiesta mexicana tan interesante!

9 Comments

Filed under 3º grado, 4º Grado, 5º Grado, Cultura, Listening/Escuchando, Reading/Lectura

9 responses to “el Día de los Muertos – Day of the Dead

  1. waffle

    Wow – Que interesante!!
    i really want a chocolate skull and want to go and see this celebration. por Tulsi, grado 5

  2. Eliane

    Muy bueno!
    The day of the dead sounds amazing, now I really want to go to a festival for Dia de los Muertos! Eliane Grado 5

  3. Khadija

    Divertido!
    I wish we had more time with it! I want to see the festival now! Por Khadija Grado 4.

  4. Khadija

    Dia de los muertos is creativo!
    Por Khadija Grado 4

  5. antonia

    Muy interesante!!!
    I really liked the article you wrote about The Day of the Dead. It gave ‘mucha informacion’.

    Antonia, Grado 5

  6. raza

    Que bueno y muy intersante. Raza, Grado 5

  7. Khadija

    Muy Bueno!
    I love Spanish!
    Great skeletons!
    Por Khadija, Grado 4.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s